טיפול ותחזוקת צמיגים – כיצד לעשות זאת נכון
על מנת להבטיח נהיגה בטוחה ונוחה, ישנה חשיבות רבה לתחזוקתם השוטפת של צמיגי הרכב. צמיגים שאינם תקינים ומתאימים עלולים לפגוע במידת בטיחותו של הרכב, ובמקרים רבים, גם לגרום לתאונות דרכים. ולכן, מומלץ לטפל בצמיגים אחת לתקופה ולהבטיח כי אופן תחזוקתם מבוצע כהלכה. מה כולל טיפול ותחזוקת צמיגים ולמה חשוב לשים לב על מנת לוודא כי הם תקינים? על כך, במאמר הבא.
התייחסות לסוליית הצמיגים
ישנה חשיבות רבה בבדיקתן של סוליית צמיגים אלה, ולפחות אחת לחודש. סוליית צמיגים חייבת להיות בעובי של שני מ"מ לפחות ואחידה לכל אורכה. צמיגים שאינם עומדים בקריטריונים אלה עשויים להתחמם יתר על המידה. צמיגים חמים מדי גורמים לפגיעה בחוטי המבנה שלהם, המאבדים מחוזקם בטמפרטורות גבוהות וגורמים לצמיג להיות רגיש יותר לפיצוץ, לאור מתיחתם העזה. ישנן כמה תופעות שכיחות בקרב סוליות צמיגים, המצריכות טיפול מתאים. במקרים של לחץ אוויר נמוך, ישנו מצב של "אכילת" יתר של צד הצמיג, בעוד שמרכזו נשאר רגיל. במקרים של אכילת יתר במרכז הצמיג, הסיבה לכך ניפוח יתר. ישנם מקרים של קילוף או גירוד בסוליית צמיגים אלה. בעיה זו נפוצה יותר בצמיגים קדמיים ומצביעה על כך שמדובר בצמיגים שאינם מאוזנים או שחלקים במערכת ההיגוי בלויים ויש להחליפם.
התייחסות ללחץ האוויר
אחד הקריטריונים החשובים ביותר לנסיעה בטוחה הינו לחץ אוויר תקין בצמיגים. על מנת לשמור על צמיגים לתקופת זמן ארוכה, חשוב לוודא שהם אטומים כראוי למניעת בריחת לחץ האוויר שבהם. ולכן, מומלץ אחת לחודש לבדוק באמצעות מד לחץ את מידת לחץ האוויר בצמיגים. חשוב לעשות זאת בעוד הצמיגים קרים ולאחר שהרכב נסע לפחות קילומטר אחד. כדי לדעת מהו לחץ אוויר תקין עבור צמיגים אלה, ניתן לבדוק בספר הרכב או במדבקה המצויה על דופן הדלת הקדמית
בדיקת הפרונט
בדיקת נוספת הקשורה בצמיגים מתייחסת לפרונט, כלומר, להיגוי. כיוון הפרונט או כיוון ההיגוי הינו כיוונים של המתלים הקדמיים והאחוריים. כיוון הפרונט נעשה על ידי מחשב, המבטיח את ישיבתו הנכונה של הרכב על הכביש, ובמקביל את ביצועם וחייהם של צמיגים אלה. מכיוון שהנעתם של הרכבים הפרטיים היא קדמית או אחורית, שחיקתם של צמיגים אלה איננה אחידה ולכן נדרש להחליף את מיקומם אחת לתקופה. רוטציית צמיגים אלה מאריכה את חייהם וחוסכת כסף רב לטווח הארוך. מומלץ לבצע רוטציית צמיגים כל 10-12 אלף ק"מ.
תיקון צמיגים
תיקון צמיגים חשוב שייעשה אך ורק על ידי איש מקצוע, המוסמך לעשות זאת. תיקון צמיגים מקצועי כולל פירוק צמיגים, במסגרתו מפורקים הצמיגים מן החישוק, וזאת תוך כדי בדיקה מקיפה לצורך גילוי פגמים, כשלבסוף תיקון באמצעות טלאי בלבד, אשר איננו פוגע בשכבות הברזל של הצמיג. בכל הקשור לשסתומים ומכסיהם, שסתומים של צמיגים הינם מרכיב חשוב ביותר, העוזר לשמור על לחץ אוויר תקין בצמיגים. שסתומים אלה עשויים, בדרך כלל, מגומי והם נוטים להתיישן ולהתייבש עם הזמן. כשמדובר במהירויות גבוהות, שסתומים יבשים וסדוקים לא יעמדו בכוח הרב והאוויר יברח מן הגלגלים. תפקידם המרכזי של שסתומים אלה למנוע כניסת לחות, לכלוך או אבק ובמקביל למנוע בריחת אוויר. בעת החלפת צמיגים, ודאו כי מחליפים גם את השסתומים שלהם ולא רק את מכסיהם, כפי שעושים לעיתים.